Pakkende voice-overs bij animaties

o.a. Belastingdienst en Radboud Universiteit

Je boodschap vertellen in een animatie? Goed idee. Helemaal als het om een complex of abstract onderwerp gaat. Want beeld en tekst versterken en ondersteunen elkaar. Nawwara bedenkt regelmatig verhaallijnen en schrijft heldere, pakkende voice-over teksten.

 

Mensen zijn audiovisueel ingesteld. Daarom maken organisaties steeds vaker gebruik van video-animaties. Door de combinatie van beeld, geluid en tekst blijft de informatie uit een animatie vaak beter hangen. Maar: dan moet je er wél voor zorgen dat je een goed verhaal vertelt. Dat begint met een to-the-point scenario en aansprekende voice-over tekst. Nawwara maakte ze onder andere voorde Radboud Universiteit, de Belastingdienst, ProRail en de Parkinson Vereniging.

Kort en krachtig verhaal

Hoe vertel je binnen 60 seconden een duidelijk verhaal met 130 woorden? Alle woorden van de voice-over moeten dan stuk voor stuk raak zijn. In een mooie coproductie met animatiebedrijf in60seconds maakten we een animatie over de Radboud portal & Student App, en over het studentenleven in Nijmegen.

De Parkinson Vereniging

Sommige onderwerpen vragen om meer tijd en ruimte. De laatste fase van de Ziekte van Parkinson bijvoorbeeld. Want ook voor moeilijk bespreekbare onderwerpen is een animatie geschikt. De voice-over die Nawwara schreef voor de Parkinson Vereniging had meer dan 500 woorden. In60seconds maakte de animatie. Het resultaat vindt je binnenkort hier.

Animaties maken het makkelijker

Belastingzaken zijn vaak ingewikkeld. Daarom gebruikt De Belastingdienst steeds vaker animatievideo’s om een complexe regeling uit te leggen. Of om een belangrijke boodschap onder de aandacht te brengen. En als instructie, bijvoorbeeld bij het invullen van een aangifte. Samen met onze ontwerppartner Osage ontwikkelden we een animatie over autokosten.

5 tips voor een aansprekende animatie

• Neem de kijker mee in een verhaal – zíjn verhaal. Maak het concreet en plaats het in de werkelijkheid van de klant.
• Houd het licht, en durf humor te gebruiken. Dat maakt de animatie leuk om naar te kijken.
• Maak het rond. Met een opening waarin de kijker zich herkent. En een afsluiting waar hij/zij wat mee kán. Kies een call-to-action.
• Gebruik spreektaal voor de voice-over. Vermijd lange zinnen en jargon, breng het verhaal gewoon zoals je het zelf aan iemand zou uitleggen.
• Houd het kort. Zo kom je gauw tot de kern en wint je boodschap aan kracht.

 

Delen:

Geen secties gevonden gevonden